آموزش زبان فارسی در ۷ سطح و بر اساس استاندارد مرجع آموزش زبان فارسی است. در این سطوح که از نوآموز شروع شده و در سطح ماهر پایان می یابد، دیگر سطوح آموزشی به ترتیب؛ مقدماتی، پیش میانی، میانی، فوق میانی و پیشرفته است. در فرایند آموزش زبان فارسی که از واژه و حروف و اعلام و جملات شروع شده و به خواندن و نوشتن و مکالمه می انجامد، کتب آموزشی بنیاد سعدی نقش ویژه ای دارند و به موازات آن خلاقیت های مدرسان در آموزش و تفهیم کاربردی نیز موثر است. کتابهایی که در دوره های مختلف تدریس می شود، بصورت کلی عبارتند از:
۱.«گام اول»؛ همراه با ترجمه کلمات و جملات و توضیح دستوری به زبانهای انگلیسی، عربی، آلمانی، فرانسه، اردو، چینی، بنگالی، دانمارکی، روسی، صربی، اسپانیایی، ترکی، تاجیک و ارمنی. این کتابها برای نوآموز هستند و دانشجو با مبانی زبان فارسی آشنا شده و بعضا به راحتی تکلم می کند.
۲.در این مرحله کتابهای «چارچوب» ،«مینای۱» و «لذت خواندن۱» قرار دارند که حاوی مکالمه دو یا چندجانبه، نکات دستوری و بخش های شنیداری هستند. در این مرحله دانشجو علاوه بر صحبت کردن و نوشتن، برخی اصطلاحات و نکات دستوری را نیز فرامی گیرد.
۳. در این مرحله که بصورت فشرده مجموعه ای از دوره های پیش میانی، میانی، فوق میانی، پیشرفته و ماهر است، مجموعه ای از کتابهای آموزشی مرکب از متون، مکالمات، نکات دستوری و مهمتر از همه مکالمات محاوره ای و اصطلاحات عمومی است. در این مرحله همچنین دانشجو به کمک دانش پیشین خود زبان فارسی را یاد می گیرد و بر دامنه ی واژگانی خود می افزاید.
کتابهای؛«مینای ۱،۲ و ۳»، ایران شناسی و «لذت خواندن ۲تا ۴» در همین راستا آموزش داده می شوند. پس از اتمام سه ترم متوالی، دانشجویان غیرفارسی زبان با انبوهی از معلومات و آموخته های زبانی و دستوری و با توان خواندن، نوشتن و صحبت کردن به زبان فارسی قدم به مراحل آموزشی و تخصصی دروس رشته ی خود می گذارند که به زبان اصلی (زبان فارسی) و زبان مرجع ایران است.